Τι είναι τα soft skills
Με τον όρο «soft skills» εννοούμε τις δεξιότητες ενός ατόμου, οι οποίες σχετίζονται κατά κύριο λόγο με τις διαπροσωπικές σχέσεις και την αντιμετώπιση καταστάσεων. Συγκεκριμένα αφορούν χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του και αποκτώνται μέσα από την εμπειρία της ζωής και όχι με πιστοποιήσεις και πτυχία. Εδώ να σημειώσουμε, πως πλέον υπάρχουν και σεμινάρια τα οποία αναφέρονται στις δεξιότητες και μπορεί όποιος ενδιαφέρεται να τα παρακολουθήσει.
Οι δεξιότητες αυτές χωρίζονται σε κάθετες δεξιότητες (hard skills) και οριζόντιες δεξιότητες (soft skills).
Soft skills και Hard skills – Διαφορές
Ας δούμε τη διαφορά των οριζόντιων και των κάθετων δεξιοτήτων.
Με τον όρο σκληρές ή κάθετες δεξιότητες (hard skills) εννοούμε τις τεχνικές δεξιότητες που συνδέονται με την κάθε θέση και το κάθε επάγγελμα χωριστά.
Με τον όρο μαλακές ή οριζόντιες δεξιότητες (soft skills) εννοούμε τις δεξιότητες που σχετίζονται κυρίως με τις διαπροσωπικές σχέσεις και τη διαχείριση συγκεκριμένων καταστάσεων, όπως συμπεριφορά, επικοινωνία, αντιμετώπιση κρίσεων, κ.α. και συνδέονται κυρίως με την προσωπικότητα του καθενός.
Οι βασικότερες οριζόντιες δεξιότητες
Παρακάτω θα δούμε τις βασικότερες οριζόντιες δεξιότητες που πρέπει να διαθέτει ο εργαζόμενος.
- Επικοινωνιακές δεξιότητες: Ο εργαζόμενος θα πρέπει να διαθέτει την ικανότητα επικοινωνίας και στο γραπτό και στον προφορικό λόγο. Είναι σημαντικό να γνωρίζει πως θα εκφραστεί σε διάφορες περιστάσεις, πως θα συντάξει μία αναφορά ή ένα επαγγελματικό e-mail, δίνοντας σαφείς οδηγίες και πληροφορίες. Δύο από τα σημαντικότερα εργαλεία στην αποτελεσματική επικοινωνία είναι η ενεργητική ακρόαση και η ενσυναίσθηση.
- Επίλυση προβλημάτων: Η ικανότητα ενός ατόμου να αντιμετωπίζει με ψυχραιμία και αποτελεσματικότητα ένα πρόβλημα που προκύπτει και να μπορεί να το επιλύσει, είναι μία από τις σημαντικότερες οριζόντιες δεξιότητες. Για να φτάσει κάποιος στην επίλυση ενός προβλήματος θα πρέπει να ακολουθήσει τα εξής βήματα: σωστός ορισμός του προβλήματος, αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων, επιλογή βέλτιστης λύσης, εφαρμογή λύσης, αξιολόγηση αυτής και διόρθωση όπου θεωρείται χρήσιμο.
- Ομαδική εργασία: Το να έχει την ικανότητα ένα άτομο να εργάζεται σε ομάδα είναι εξαιρετικά σημαντικό για την εύρυθμη λειτουργία μίας επιχείρησης. Είναι γνωστό πως καλύτερα αποτελέσματα επιτυγχάνονται όταν εργάζεται μία ομάδα παρά ένα μόνο άτομο. Να σημειώσουμε εδώ, πως η επιτυχία μίας ομάδας, εκτός από τα άτομα που την απαρτίζουν, επιτυγχάνεται και με το άτομο που ηγείται αυτής.
- Οργάνωση και διαχείριση χρόνου: Μία από τις πιο σημαντικές δεξιότητες, ειδικά στην εποχή μας, όπου οι εργαζόμενοι καλούνται να φέρουν εις πέρας μία πληθώρα αρμοδιοτήτων σε συγκεκριμένο χρόνο. Η σωστή ιεράρχηση των αρμοδιοτήτων μπορεί να βοηθήσει τον εργαζόμενο να ολοκληρώσει αποτελεσματικά και έγκαιρα τις αρμοδιότητες του.
- Προσαρμοστικότητα: Είναι μία βασική δεξιότητα, αφού ο εργαζόμενος οφείλει να διαθέτει ευελιξία και να μπορεί να προσαρμοστεί σε νέες καταστάσεις και συνθήκες, όταν του ζητηθεί. Η προσαρμοστικότητα έχει τεράστια σημασία στη νέα εποχή που ζούμε λόγω της πανδημίας και των αλλαγών που έχει επιφέρει.
- Κριτική σκέψη: Η ικανότητα του εργαζόμενου να διακρίνει αυτό που υπάρχει από πίσω, να βλέπει τη “δεύτερη ανάγνωση” σε όσα αντιμετωπίζει και να μπορεί να τα φιλτράρει, είναι κάτι που θα τον βοηθήσει εκτός από την επαγγελματική και στην προσωπική του ζωή. Η κριτική σκέψη, είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για να μπορεί ο εργαζόμενος να αναλύει, να αμφισβητεί, να βλέπει βαθύτερα και από διαφορετικές οπτικές γωνίες, τα πάντα.
- Συναισθηματική νοημοσύνη EQ: Η ικανότητα ελέγχου συναισθημάτων και ενσυναίσθησης, είναι χρήσιμη στην αντιμετώπιση καταστάσεων με ψυχραιμία.
Τα παραπάνω soft skills σε συνδυασμό με μια σειρά από προσωπικά χαρακτηριστικά όπως είναι η ευγένεια, η ακεραιότητα, η εργασιακή ηθική, η δημιουργικότητα, η συνέπεια, η ικανότητα για εμπιστοσύνη, βοηθούν τον εργαζόμενο να εξελιχθεί και να πετύχει σε όποιο επάγγελμα επιλέξει.
Οι οριζόντιες δεξιότητες δεν αποδεικνύονται μόνο με την αναγραφή τους στο βιογραφικό. Ο εργαζόμενος θα πρέπει να έχει την ικανότητα να τις τεκμηριώσει κατά τη διάρκεια της συνέντευξης, αν του ζητηθεί, και φυσικά το πιο σημαντικό να το αποδεικνύει καθημερινά στο χώρο εργασίας του.
Πηγή: epale.ec.europa.eu