Η εφαρμογή ChatGPT έδωσε εξετάσεις στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) στο μάθημα της Ψηφιακής Επεξεργασίας Εικόνας
Η εξέταση έλαβε χώρα στο Τμήμα Πληροφορικής του ΑΠΘ, με πείραμα που πραγματοποίησε ο καθηγητής, Ιωάννης Πήτας, πρόεδρος της Διεθνούς Ακαδημίας Διδακτορικών Σπουδών στην Τεχνητή Νοημοσύνη (AIDA).
Σύμφωνα με δηλώσεις του κ. Πήτα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Υποβάλαμε ερωτήματα στο ChatGPT και πήραμε τις απαντήσεις. Με εξαίρεση κάποιες αστοχίες, ο αλγόριθμος τα πήγε πολύ καλά. Θα τον βαθμολογούσα με 8 στα 10. Ορισμένα μάλλον εκπληκτικά ευρήματα ήταν ότι το ChatGPT μπορεί να μιμηθεί αρκετά καλά μαθηματικούς συλλογισμούς, π.χ. σε 2D συστήματα, μετασχηματισμούς z και Fourier και μιγαδικούς αριθμούς. Επίσης, μπορεί να παρουσιάσει αρκετά καλά τις ιδιότητες φυσικών φαινομένων με κάποια “συλλογιστική” -με ή χωρίς εισαγωγικά- κάτι που υπερβαίνει μια επιτυχημένη κλασική σύνθεση κειμένου. Το ChatGPT μπορεί ακόμα να παρέχει λύσεις προγραμματισμού, π.χ. για τον υπολογισμό του αριθμητικού μέσου και της εξόδου του φίλτρου κινούμενου μέσου όρου σε Python».
Το ίδιο συνέβη και στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου της Μινεσότα, τον Ιανουάριο, αφού κατάφερε η εφαρμογή να απαντήσει σε 95 ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής και 12 θέματα σύνθεσης από το συνταγματικό δίκαιο, έως τη φορολογία και τις αδικοπραξίες, με ικανοποιητικά αποτελέσματα.
Όπως επισημαίνει ο κ. Πήτας: «Μέχρι πρόσφατα, εφαρμογές όπως το ChatGPT θεωρούσαμε ότι μπορούν να αξιοποιηθούν κυρίως στις ανθρωπιστικές επιστήμες και την ιατρική. Μετά από αυτό το πείραμα, είδαμε ότι ο αλγόριθμος μπορεί να τα πάει πολύ καλά και σε επιστήμες που σχετίζονται με τα μαθηματικά και τη μηχανική και αυτό αναδεικνύει το σημαντικό πρόβλημα που δημιουργείται και στην εκπαίδευση. Δεν πρέπει να είμαστε τεχνοφοβικοί, αφού πρόκειται για μια χρήσιμη τεχνολογία, που αν χρησιμοποιηθεί σωστά τα κέρδη θα είναι πολύ μεγαλύτερα από τους κινδύνους και μεσομακροπρόθεσμα θα έχει πολύ θετικό αντίκτυπο στην εργασία και τις αγορές, αλλά σίγουρα χρειάζεται να ληφθούν μέτρα και μάλιστα πυροσβεστικά, υπό την έννοια ότι χρειάζεται να είναι άμεσα».
Μέχρι πρόσφατα, εφαρμογές όπως το ChatGPT θεωρούσαμε ότι μπορούν να αξιοποιηθούν κυρίως στις ανθρωπιστικές επιστήμες και την ιατρική
Κατά τον κ. Πήτα, το πρώτο ζήτημα που χρειάζεται να προσέξουν όλοι και όλες όσοι ασχολούνται με την εκπαίδευση είναι οι εξετάσεις και οι εργασίες: «Στα ελληνικά πανεπιστήμια, όπου οι εξετάσεις δίδονται με φυσική παρουσία και υπάρχει προσωπική επίβλεψη, το πρόβλημα δεν είναι έντονο.
Αν όμως το ChatGPT είχε έρθει σε συνθήκες κορονοϊού, τα πράγματα θα ήταν πολύ διαφορετικά. Το ίδιο ισχύει για τα πανεπιστήμια που δουλεύουν με τηλεκπαίδευση, καθώς πλέον δεν θα υπάρχει μόνο το θέμα της ταυτοπροσωπίας του εξεταζόμενου φοιτητή, που ήδη υφίστατο, αλλά και αυτό του περιεχομένου. Αν τέτοια Πανεπιστήμια έχουν ελαστικούς κανόνες εγγραφής και ελαστική επίβλεψη εργασιών/εξετάσεων, μπορεί να καταντήσουν να δίνουν πτυχία σε ανύπαρκτους φοιτητές. Ποιος έχει απαντήσει στα θέματα των εξετάσεων ή έχει γράψει την εργασία; Ο φοιτητής ή ο αλγόριθμος;
Τα σημερινά ψηφιακά εργαλεία δεν φαίνεται να είναι εύκολο να αντιμετωπίσουν τον έλεγχο αντιγραφής, άρα χρειάζεται προσωπική εργασία του καθηγητή ή άλλου ατόμου ειδικά για τον έλεγχο της αντιγραφής, κάτι πρακτικά ανέφικτο, δεδομένου ότι οι καθηγητές σε κάθε πανεπιστήμιο είναι μερικές εκατοντάδες και οι φοιτητές και φοιτήτριες πολλές χιλιάδες. Νομίζω πως το πραγματικό θέμα είναι το πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τα generative DNNs (σ.σ. Δημιουργικά Βαθιά Νευρωνικά Δίκτυα) προς όφελός μας στην εκπαίδευση. Αυτό αξίζει ενδελεχή έρευνα και μπορεί να οδηγήσει σε επαναστατικές καινοτομίες στην εκπαίδευση.» υπογραμμίζει.
«Λόγω του τεράστιου κοινωνικού τους αντίκτυπου και προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η κοινωνικοοικονομική πρόοδος, οι προηγμένες βασικές τεχνολογίες συστημάτων ΤΝ θα πρέπει να γίνουν ανοιχτές. Δεν είναι δυνατόν η διαχείριση ισχυρών εργαλείων όπως το ChatGPT, να μην είναι θέμα νομοθεσίας, αλλά θέμα πολιτικής που εφαρμόζει η κάθε εταιρεία. Τα δεδομένα που σχετίζονται με την ΤΝ θα πρέπει να εκδημοκρατιστούν, τουλάχιστον εν μέρει. Γι’ αυτό, πρέπει να προβλεφθούν κατάλληλα ισχυρά συστήματα οικονομικής αποζημίωσης για τους πρωταθλητές της τεχνολογίας ΤΝ, ώστε να αντισταθμιστεί τυχόν απώλεια κερδών λόγω του ανοικτού χαρακτήρα του κώδικα και των δεδομένων και να διασφαλιστούν ισχυρές μελλοντικές επενδύσεις στην έρευνα και ανάπτυξη Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ)» σημειώνει.
Για την επίτευξη θετικού κοινωνικού αντίκτυπου ειδικά της Δημιουργικής ΤΝ και των Μεγάλων Γλωσσικών Μοντέλων, όπως το ChatGPT, ο πρόεδρος της AIDA καταθέτει πρόσθετες προτάσεις, βασισμένες σε βασικές παραδοχές: «Κατά την άποψή μου, η μεγαλύτερη απειλή σήμερα προέρχεται από το γεγονός ότι τέτοια συστήματα ΤΝ μπορούν να εξαπατήσουν εξ αποστάσεως εξαιρετικά πολλούς απλούς πολίτες που έχουν μικρή (ή μέση) εκπαίδευση ή/και μικρή ερευνητική ικανότητα. Αυτό μπορεί να είναι εξαιρετικά επικίνδυνο για τη δημοκρατία και οποιαδήποτε μορφή κοινωνικοοικονομικής προόδου. Άλλη μεγάλη απειλή είναι η χρήση τους σε παράνομες δραστηριότητες: η εξαπάτηση στις εξετάσεις των πανεπιστημίων είναι μια μάλλον “καλοήθης” χρήση τους, αν συγκριθεί με άλλες δυνατότητες που δίνουν για άσκηση εγκληματΙκής δραστηριότητας. Για αυτό, τα συστήματα ΤΝ θα πρέπει να απαιτείται από το διεθνές δίκαιο να καταχωρούνται σε ένα “μητρώο συστημάτων ΤΝ” και να ενημερώνουν τους χρήστες τους ότι συνομιλούν με ένα σύστημα ΤΝ ή χρησιμοποιούν τα αποτελέσματα αυτού» καταλήγει.
Πηγή: lifo.gr