DeskNET Φοιτητικό Φροντιστήριο

DeskNet

Ανακοινώθηκε η νέα έκδοση του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Ψηφιακών Ικανοτήτων DigComp

Την Τρίτη 22 Μαρτίου 2022 ανακοινώθηκε η από καιρό αναμενόμενη έκδοση 2.2 του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Ψηφιακών Ικανοτήτων DigComp

Η ψηφιακή ικανότητα είναι μία από τις βασικές ικανότητες για τη δια βίου μάθηση. Περιλαμβάνει τη σίγουρη, κριτική και υπεύθυνη χρήση και εμπλοκή με τις ψηφιακές τεχνολογίες για τη μάθηση, την εργασία και τη συμμετοχή στην κοινωνία. Οι βασικές ικανότητες αναπτύσσονται καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής ως συνδυασμός γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων, με άλλα λόγια, αποτελούνται από έννοιες και γεγονότα (π.χ. γνώση), περιγραφές δεξιοτήτων (π.χ. ικανότητα διεξαγωγής διαδικασιών) και στάσεις (π.χ. διάθεση, νοοτροπία για δράση).

Το DigComp, το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ψηφιακών Ικανοτήτων για τους Πολίτες, ορίζει την ψηφιακή ικανότητα ως συνδυασμό 21 ικανοτήτων που ομαδοποιούνται σε πέντε βασικούς τομείς: Παιδεία πληροφοριών και δεδομένων, Επικοινωνία και συνεργασία, Δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου, Ασφάλεια, και Επίλυση προβλημάτων. Τα πλαίσια αναφοράς όπως το πλαίσιο DigComp δημιουργούν ένα συμφωνημένο όραμα για το τι χρειάζεται όσον αφορά τις ικανότητες για να ξεπεραστούν οι προκλήσεις που προκύπτουν από την ψηφιοποίηση σε όλες σχεδόν τις πτυχές της σύγχρονης ζωής. Στόχος τους είναι να δημιουργήσουν μια κοινή κατανόηση χρησιμοποιώντας ένα συμφωνημένο λεξιλόγιο το οποίο μπορεί στη συνέχεια να εφαρμοστεί με συνέπεια σε όλες τις δραστηριότητες, από τη διαμόρφωση πολιτικής και τον καθορισμό στόχων έως τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό, την αξιολόγηση και την παρακολούθηση.

Η έκδοση 2.2 του DigComp περιλαμβάνει μια ενημέρωση των παραδειγμάτων γνώσεων, δεξιοτήτων και στάσεων (Διάσταση 4). Για καθεμία από τις 21 ικανότητες, δίνονται 10-15 δηλώσεις για την απεικόνιση επίκαιρων και ενημερωμένων παραδειγμάτων που αναδεικνύουν σύγχρονα θέματα, τα οποία είναι σχετικά στη σημερινή κοινωνία, όπως:

• παραπληροφόρηση και παραπληροφόρηση σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και ειδησεογραφικούς ιστότοπους (π.χ. έλεγχος πληροφοριών, στοιχείων και των πηγών τους, ψευδείς ειδήσεις) που συνδέονται με παιδεία πληροφοριών και μέσων

• η τάση του datafication των διαδικτυακών υπηρεσιών και εφαρμογών (π.χ. εστίαση στον τρόπο εκμετάλλευσης των προσωπικών δεδομένων)

• πολίτες που αλληλεπιδρούν με συστήματα τεχνητής νοημοσύνης (συμπεριλαμβανομένων δεξιοτήτων που σχετίζονται με δεδομένα, προστασία δεδομένων και ιδιωτικού απορρήτου, αλλά και ηθικών κριτηρίων)

• αναδυόμενες τεχνολογίες όπως το Internet of Things (IoT)

• ανησυχίες για την περιβαλλοντική βιωσιμότητα (π.χ. πόροι που καταναλώνονται από τις ΤΠΕ)

Ο Αχιλλέας Καμέας, καθηγητής του ΕΑΠ και διευθυντής της ερευνητικής ομάδας DAISSy, ήταν ο επικεφαλής της Ομάδας Εργασίας που παρήγαγε τις δηλώσεις σχετικά με τις αναδυόμενες τεχνολογίες και το Διαδίκτυο των Αντικειμένων (ΙοΤ). Ο Α. Καμέας συμμετέχει ενεργά στην διαδικτυακή κοινότητα πρακτικής DigComp που φιλοξενείται από το ALL DIGITAL, το Ευρωπαϊκό Δίκτυο που υποστηρίζει την απόκτηση Ψηφιακών Ικανοτήτων από Ευρωπαίους πολίτες, μέλος του οποίου είναι η ερευνητική ομάδα DAISSy.

Μπορείτε να κατεβάσετε το DigComp 2.2 εδώ: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC128415

Το ALL DIGITAL θα διοργανώσει μια διαδικτυακή εκδήλωση στις 28 Μαρτίου (από τις 14.00 έως τις 15.00 CET), κατά την οποία θα παρουσιαστεί το DigComp 2.2 από τους ερευνητές του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) που το δημιούργησαν. Μπορείτε να βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εκδήλωση και τη φόρμα εγγραφής εδώ: https://all-digital.org/events/28-03-digital-competence-framework-2-2-digcomp-webinar-organised-with-jrc/

Πηγή: eap.gr